3aRaB CaFeE
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.
3aRaB CaFeE

منتدي مبدعي العرب

الرئيسيةالبوابةأحدث الصورالتسجيلدخول

خطة لحفظ القرآن في سنة و 8 شهور, ياريت نشوف الموضوع

5 مشترك
كاتب الموضوعرسالة
ساندرا
~~ مشرفي الكافيه ~~
~~ مشرفي الكافيه ~~
ساندرا

خطة لحفظ القرآن في سنة و 8 شهور, ياريت نشوف الموضوع Empty
مُساهمةموضوع: خطة لحفظ القرآن في سنة و 8 شهور, ياريت نشوف الموضوع   خطة لحفظ القرآن في سنة و 8 شهور, ياريت نشوف الموضوع Icon_minitimeالثلاثاء فبراير 06, 2007 8:49 pm

يلا نحفظ القرآن مع بعض في سنة و 8 اشهرإن شاء الله

يلا نشجع بعض

خطة لحفظ القرآن في سنة و 8 أشهر بس!..............................................إ زاي؟
القرآن604صفحة يعني 604 يوم و دول يطلعوا سنة و 239 يوم يعني سنة و 8 شهور تقريباً,لو كل يوم حفظنا صفحة و راجعنا صفحة,الحكاية مش حيبقي فيها مشكلة,و اليوم اللي بعده نراجع اللي حفظناه إمبارح مع صفحةجديدة و هكذا لحد مانخلص السورة اللي بنحفظها,و بعد مانخلصها نسمع السورة علي بعضها قبل مانبدأ في سورة جديدة,و مع كتر التسميع حنصم السورة.
ده بالنسبه للي حيبتدوا القرآن من أوله خالص,لكن بالنسبة للحافظين كمية من الأول,نفس الحكاية لكن هما حيخلصوا في فترة زمنية أقل,بس ورد المراجعة حيزيد,لأنهم إن شاء الله حيراجعواإنشا الله

صفحة من اللي كانوا حافظينوا قبل مايبتدوا معانا عشان ماينسهوش.
سواء لدول أو لدول هي الحكاية ماتخودش أكتر من نصف ساعة يومياً و نصيحة إن احنا نحاول نحفظ بدري عشان نقدر نسّمع الورد اللي اتحفظ أو اتراجع في الصلاة فنثبت المعلومة(اللي يقدر),علي العموم حاولوا يكون معاكموا المصحف اللي حجمه صغير عشان تقدروا في
أي وقت فاضي تراجعوا الورد اليومي,لأنكوا تقدروا تخدوا معاكوا في أي مكان.
أنا عن نفسي حافظة 8 أجزاء و نص,حراجع كل يوم صفحة مع الجديد.
أنا مش ححدد السورة الجديدة اللي حنحفظها و خليها دي تبع كل واحد,ممكن حد يحب يبتدي بسورة أنا مابتديش بيها,و العكس,أنا عن نفسي حبتدي بسورة العنكبوت و حراجع معاها سورة النور,حفظ صفحة من العنكبوت و مراجعة صفحة من النور و بكرة إن شاء الله أراجع اللي اتحفظ و اللي اتراجع من الإثنين و ازود.
اللي عايز يبتدي معايا في حفظ العنكبوت أو النور,أو مراجعة أي واحدة فيهم,مع حفظ الجديد ماشي,و اللي عايز يبتدي في سور مختلفة,علي راحتكوا,المهم نبتدي و ربنا يعنا و أنا حابقي معاكوا عشان أعرف وصلتوا لحد فين,و أقولكم أنا كمان بقيت فين.
علي فكرة عشان تسهلوا الحفظ و المراجعة,السور اللي انتوا شغالين فيها,تسجلوها و تسمعوها كاسيت أو سيديهات بصوت الشيخ اللي بتستريحوا لصوتوا عشان طريقته في التلاوة حتساعد في القراءة الصحيحة و حتسهل الحفظ إن شاء الله

إنهاردة 6/2/2007 إن شاء الله يخلص في شهر 10/2008 ياللا نبتدي مع بعض و نشجع بعض,و اللي حيدخل متأخر يعني بعد النهاردة يحدد سنة و 8 شهور من التاريخ اللي دخل و شاف الموضوع فيه,و برده حانتبعه بإذن الله.

فضل حفظ القرآن الكريم
الارتقاء في الجنة بقدر ما حفظ المرء.
يلبس الوالدان تاج الوقار.
يؤتي المرء النبوة إلا إنه لا يوحي إليه.
ملحوظة هامة:هو رجاء إن محدش يقول لوالديه إنه بيحفظ,عشان في يوم كدة,يبقوا هما قاعدين لابيهم و لا عليهم,يلاقوا اللي داخل يقولهم أنا حفظت القرآن كله,تخيلوا السعادة اللي حيحسوا بيها(اللي عايز يعني يعملهلهم مفاجأة) وجزاكم الله خيراً و أعنا و إياكم.
رجاء:أن يعرف الإخوة و الأخوات المشاركون معنا في الحفظ و المراجعة,في أي ساحة حيتابعوا معايا عشان الخطة منشورة في كذا ساحة.
سنلتقي اسبوعياً الخميس و الجمعة و السبت,عشان نعرف اللي حفظناه و اللي راجعناه,و اللي حيشوف الموضوع و يبتدي معانا,بس قراه في يوم غير ال3أيام دول يبتدي يحفظ أو يراجع,و يبلغنا و انا حرد بس في ال3ايام دول عشان ظروف الكلية,لو قدرت أرد في أيام تانية حرد,و انتوا كمان تابعوا بعض و يا رب العمل ده يكون في ميزان حسناتنا.
http://4friends.activebb.net
yakout
~~ مشرفي الكافيه ~~
~~ مشرفي الكافيه ~~
yakout

مُساهمةموضوع: رد: خطة لحفظ القرآن في سنة و 8 شهور, ياريت نشوف الموضوع   خطة لحفظ القرآن في سنة و 8 شهور, ياريت نشوف الموضوع Icon_minitimeالثلاثاء فبراير 06, 2007 8:55 pm

شكرا" ساندرا على الموضوع المهم والرائع
ساندرا
~~ مشرفي الكافيه ~~
~~ مشرفي الكافيه ~~
ساندرا

مُساهمةموضوع: رد: خطة لحفظ القرآن في سنة و 8 شهور, ياريت نشوف الموضوع   خطة لحفظ القرآن في سنة و 8 شهور, ياريت نشوف الموضوع Icon_minitimeالثلاثاء فبراير 06, 2007 9:48 pm

شكرا شمس حبيبتى تسلمى جزاك الله خيرا
Admin
Admin
Admin

مُساهمةموضوع: رد: خطة لحفظ القرآن في سنة و 8 شهور, ياريت نشوف الموضوع   خطة لحفظ القرآن في سنة و 8 شهور, ياريت نشوف الموضوع Icon_minitimeالأربعاء فبراير 07, 2007 7:00 pm

الله عليكي يا ساندرا ؛؛

ان شاء الله نحاول كلنا اننا نحفظ اغلي الكلمات

في الوجود ؛؛

شكرا لموضوعك الهام يا ساندرا ؛؛

ADMIN>><<
https://3arabcafee.yoo7.com
ساندرا
~~ مشرفي الكافيه ~~
~~ مشرفي الكافيه ~~
ساندرا

مُساهمةموضوع: رد: خطة لحفظ القرآن في سنة و 8 شهور, ياريت نشوف الموضوع   خطة لحفظ القرآن في سنة و 8 شهور, ياريت نشوف الموضوع Icon_minitimeالإثنين فبراير 12, 2007 5:13 pm

العفوووووو شكراااااااااااا لردك الطيب والجميل وربنا معانا كلنا
سيف الايمان
~~ مشرفي الكافيه ~~
~~ مشرفي الكافيه ~~
سيف الايمان

مُساهمةموضوع: رد: خطة لحفظ القرآن في سنة و 8 شهور, ياريت نشوف الموضوع   خطة لحفظ القرآن في سنة و 8 شهور, ياريت نشوف الموضوع Icon_minitimeالخميس فبراير 15, 2007 11:16 pm

شكرا
على هذه الطريقة المتميزة
مجدي القاضي
~~ مشرفي الكافيه ~~
~~ مشرفي الكافيه ~~
مجدي القاضي

مُساهمةموضوع: رد: خطة لحفظ القرآن في سنة و 8 شهور, ياريت نشوف الموضوع   خطة لحفظ القرآن في سنة و 8 شهور, ياريت نشوف الموضوع Icon_minitimeالجمعة فبراير 16, 2007 8:33 pm

مشكورة يا شمس
https://3arabcafee.yoo7.com
ساندرا
~~ مشرفي الكافيه ~~
~~ مشرفي الكافيه ~~
ساندرا

مُساهمةموضوع: رد: خطة لحفظ القرآن في سنة و 8 شهور, ياريت نشوف الموضوع   خطة لحفظ القرآن في سنة و 8 شهور, ياريت نشوف الموضوع Icon_minitimeالأحد مارس 04, 2007 8:48 pm

العفووووووووووووووو تسلموااااااااااااا لكن انا اللى ضفتها مش شمس لكن عادى كلنا اخوات

خطة لحفظ القرآن في سنة و 8 شهور, ياريت نشوف الموضوع
صفحة 1 من اصل 1
 مواضيع مماثلة
-
» كيف ننقش القرآن على صدور صغارنا؟